donderdag 3 maart 2016

Onze hypotheek


Toen ik verplicht mijn overuren moest opnemen, wat ze in het onderwijs de voorjaarsvakantie noemen :), was is op zolder aan het opruimen. Daar kwam ik papieren van onze hypotheekverstrekker tegen. Ik heb mij daar eigenlijk nooit in verdiept. Wij hebben een hypotheekadviseur, die heeft toentertijd alles voor ons uitgezocht en aangevraagd. Deze man is al jaren de buurman van mijn ouders, dus ik vertrouwde erop dat het goed zou komen. Hij heeft alle plannen netjes gepresenteerd, al moet ik zeggen dat dit eigenlijk wel compleet langs me heen is gegaan. Hoe naïef! 

Toen ik de papieren vond ben ik dus even in onze hypotheek gedoken.
Zoals ik in het vorige bericht al aangaf is onze hypotheek opgedeeld in twee delen. Namelijk de spaarhypotheek van €107.000,- en een aflossingsvrije deel van €83.830,- samen dus €190.830,-. Veel te veel geld betaald voor ons huis, maar ja dat is achteraf. 
Ik dacht dat we een complete spaarhypotheek hadden. Maar dat is dus niet zo, en schrok toch wel even van dat deel aflossingsvrij. 

Aangezien ik niet met een restschuld wil blijven zitten, en we elke maand veel rente betalen, wil ik dit deel gaan aflossen. Bij onze hypotheekverstrekker kun je boetevrij aflossen, dat vind ik wel prettig. Hoe ik het ga aanpakken weet ik nog niet zo goed. Ik heb verschillende blogs gelezen waar mensen ontzettend snel hebben afgelost, zouden wij dat ook kunnen. Wat zullen we daar voor moeten laten? Hebben we dat er voor over? 

Ik ben wel benieuwd hoe jij dit doet? 

1 opmerking:

  1. Ik denk dat het belangrijk is om eerst alle inkomsten en uitgaven tegenover elkaar te zetten. Dan kan je een plan van aanpak maken. Maar de eerste stap heb je al fenomen: bewustwording! Ik ben erg benieuwd naar je aflosplannen en heb je toegevoegd aan mijn leeslijst!

    BeantwoordenVerwijderen